konin facebook

Konin czekał na tę inwestycję ponad 40 lat

Ekspresowe tempo na sztandarowej miejskiej inwestycji. Na cztery miesiące przed upływem terminu określonego w umowie, zakończona została jedna z najważniejszych miejskich inwestycji – budowa połączenia drogowego między V Osiedlem a Niesłuszem. Inwestycja, łącznie z wiaduktem nad linią kolejową, kosztowała Miasto około 84 milionów złotych i jest to najdroższe przedsięwzięcie drogowe w mieście od 14 lat. Dzisiaj (25 maja) trasa została oficjalnie oddana do użytku. 

W otwarciu, na zaproszenie prezydenta Piotra Korytkowskiego, uczestniczyli m.in.: sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Zbigniew Hoffmann, konińscy parlamentarzyści: Tomasz Piotr Nowak, Leszek Galemba, Witold Czarnecki, radni Rady Miasta Konina wraz z przewodniczącym Tadeuszem Wojdyńskim, przedstawiciele wykonawcy: Jacek Szuta - Prezes Zarządu Polimex Infrastruktura sp. z o.o. oraz Łukasz Olszowski - Prokurent Polimex Infrastruktura sp. z o.o. Nie było przecięcia wstęgi. Goście oraz gospodarze wydarzenia odsunęli zapory blokujące wjazd na wiadukt. Pierwsi kierowcy, który wjechali na oddaną dziś do ruchu trasę otrzymali od prezydenta, jego zastępców i przewodniczącego Rady Miasta upominki.

- Plany połączenia obu części Konina w taki sposób powstały ponad 40 lat temu, ale to nam przyszło je zrealizować i ostatecznie zamknąć w 2021 roku. Wspólnie z wykonawcą - konsorcjum POLIMEX-Mostostal  oraz POLIMEX-Infrastruktura zakończyliśmy zatem historyczną inwestycję i to na prawie 4 miesiące przed upływem terminu określonego w umowie – podkreślił prezydent. Zaznaczył, że: „Wielkim wsparciem było dla nas dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. Otrzymaliśmy wówczas 30 milionów złotych – najwyższe możliwe dofinansowanie w 2020 roku w Wielkopolsce. Za zrozumienie wagi tej inwestycji dla naszego miasta dziękuję osobie, która z perspektywy stanowiska Wojewody Wielkopolskiego patrzyła życzliwym okiem na podejmowaną przez nas inicjatywę – panu ministrowi Zbigniewowi Hoffmannowi”.

Skalę przedsięwzięcia pokazują cyfry: nowo wybudowane jezdnie mają 1.962 m długości, ścieżki rowerowe  1.555 m, chodniki 2.773 m. Miasto zadbał też o zieleń wokół inwestycji. Posadzono 90 drzew, prawie 700 krzewów, ponad 1.900 róż, powierzchnia trawy to ponad 10.000 m kw.

Dodajmy, że budowa łącznika ulic I. Paderewskiego z Wyzwolenia to jedna z dwóch inwestycji prowadzonych równolegle w tej części Konina. Jej realizacja, a także  koszt wynoszący ponad 70 milionów złotych, to było zadanie miasta. Natomiast drugą inwestycję – budowę wiaduktu nad linią kolejową prowadziło PKP PLK. Ta budowa pochłonęła około 20 milionów, z czego 2/3 kosztów pokryło Miasto. 

-  Mosty i wiadukty łączą dwie części. Myślę, że ta inwestycja ma symboliczne znaczenie, bo tutaj połączono siły dwóch firm. Tu były prowadzone dwie niezależne budowy. Nastąpiło połączenie ludzi, a wszyscy byliśmy zdeterminowani, aby wreszcie oddać tę potrzebną dla miasta inwestycję po 40. latach. Wszyscy działaliśmy ponad wszelkimi podziałami. Można powiedzieć, że ten wiadukt ma symboliczne znaczenie i można by go było nazwać Wiaduktem Zgody – powiedział prezydent Korytkowski.

Budowa dróg dojazdowych do wiaduktu trwała około 1,5 roku. Wykonawca oddał częściowo inwestycję do użytku kierowców w listopadzie 2020 roku, zapewniając przejazd przez wiadukt nad torami. Ostateczny termin zakończenia robót, zgodnie z umową, upływa 16 września br. Konsorcjum Polimex-Mostostal i Polimex-Infrastruktura wszystkie prace wykonało jednak ze znacznym wyprzedzeniem.